De thuiszorgsector komt met tal van uitdagingen. Zeker als het om pediatrische zorg gaat, is dat het geval.
Arbeidsproblemen worden bijvoorbeeld verergerd in de kinderthuiszorg. Tegelijkertijd is er grote behoefte aan dit soort diensten.
Het in Denver gevestigde Solace Pediatric Home Healthcare is een voorbeeld van een bedrijf dat ondanks deze uitdagingen heeft gezegevierd. Met name in de afgelopen twee jaar bloeide het bedrijf door een sterke continuïteit met patiënten tot stand te brengen en gebruik te maken van de juiste technologiepartners.
“Mijn visie voor Solace is om bewonderd te worden voor de kwaliteit van onze diensten, de vriendelijkheid van onze mensen en de integriteit en innovatie van ons werk”, vertelde Solace CEO Darcie Peacock aan Home Health Care News. “Ons team werkt ongelooflijk hard om uitzonderlijke zorg en ondersteuning te bieden aan onze gezinnen, zodat ze hun beste leven kunnen leiden.”
Solace biedt momenteel pediatrische diensten aan huis, in de kliniek en op school in Colorado, Texas, Arizona, Oregon, Washington, Californië en Wyoming. Het biedt ergotherapie, fysiotherapie en logopedie aan kinderen vanaf de geboorte tot 21 jaar oud.
HHCN ging onlangs met Peacock om de tafel om de reis van het bedrijf, de kansen en uitdagingen binnen de pediatrische thuisgezondheidsruimte en nog veel meer te bespreken.
HHCN: Wat waren de planningsuitdagingen waarmee uw teams tijdens de pandemie werden geconfronteerd en hoe werden deze opgelost?
Pauw: In het verleden, en tijdens de pandemie, was onze grootste planningsuitdaging gericht op clinici. Aanvankelijk zouden we verwijzingen ontvangen en vervolgens naar verschillende spreadsheets verwijzen om te zien welke clinici het benodigde gebied bedienden voordat we die clinici zelfs maar konden e-mailen.
We zouden dan achterover moeten leunen en wachten om via e-mail van hen te horen om het verzoek goed te keuren. Artsen kunnen echter niet constant hun e-mail checken en reageren op verzoeken wanneer ze gezinnen van dienst zijn. We gebruikten onze middelen niet efficiënt en effectief, en het had ook gevolgen voor onze clinici. We hebben bijvoorbeeld een clinicus die als eerste reageert om een patiënt op te nemen, maar tegen het einde van de dag controleert een andere clinicus hun agenda en blijkt dat ze in hetzelfde gebied aan het werk zijn en ook een vacature hebben. Dus nu hebben we een clinicus die een half uur rijdt om dit gezin te zien terwijl we al iemand in de buurt hadden en efficiënter hadden kunnen werken.
Vóór onze samenwerking met [the scheduling tech platform] Skedulo, we hadden ons eerste planningsplatform iets meer dan een jaar of twee. Hoewel het voldeed aan onze basisbehoeften, liepen we toch tegen een paar problemen aan toen we begonnen te schalen. We gingen op zoek naar een nieuw platform om dit probleem op te lossen en kwamen Skedulo tegen, wat ons liet zien dat het technologieplatform waarnaar we op zoek waren en dat we nodig hadden, echt bestond. Dus toen we de demo eenmaal hadden opgezet, realiseerden we ons dat dit iets was dat onze clinicus- en schaalbaarheidsproblemen zou kunnen oplossen.
Welke andere technologie wil het bedrijf implementeren?
Onze belangrijkste focus ligt nu op het optimaal benutten van de technologie die we hebben en deze systemen met elkaar te laten praten.
We hebben veel dromen over wat we willen doen met deze specifieke technologie en elk jaar schrappen we die lijst. We brainstormen en dromen, vergaderen met het PA-ontwikkelteam en verdiepen ons vervolgens in deze projecten.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor pediatrische thuiszorgverleners? Wat moet er gebeuren om die te verhelpen, of op zijn minst te verlichten?
Uitdaging nummer één is burn-out. Deze clinici werken onvermoeibaar om hun families holistisch te ondersteunen, het gaat niet alleen om het verlenen van therapie aan het kind. Dit is zowel het meest lonende als het meest uitdagende aspect van de baan. Om het echt te begrijpen, moet je proberen jezelf in hun schoenen te verplaatsen. Uw kantoor is uw auto. In de winter stap je in en het vriest, je bent te laat dus je sms’t de volgende familie dat je er snel zult zijn, je haalt de routebeschrijving op, gaat rijden, probeert misschien onderweg iets te eten, voert een telefoontje uit, je auto is eindelijk warm en nu trek je naar het volgende huis. Die dagelijkse sleur is aan het slijten.
Om de burn-out weg te werken, moeten we er alles aan doen om extra lasten van ons team te halen. Hoe kunnen we de rijtijd verkorten? Het doet de clinicus geen goed, het bedrijf doet er niets aan en het helpt zeker geen enkele familie als onze clinici achter een voorruit zitten. Hoe kunnen we eenvoudige dingen stroomlijnen, zoals het sturen van die sms naar het volgende gezin en het opvragen van instructies? Er is geen eenduidig antwoord op het oplossen van deze uitdaging. Er is innovatie voor nodig, waarbij we onze meest waardevolle middelen – onze teamleden – efficiënter gebruiken.
Als iets kan worden geautomatiseerd, zoek dan een manier om het te doen.
Wat zijn enkele kansen?
Een specifieke kans die pediatrische thuiszorgverleners ervaren, is de mogelijkheid om een sterke continuïteit van zorg met hun patiënten te ontwikkelen.
Continuïteit is zo belangrijk voor ons om onze gezinnen te dienen, omdat een aantal van onze kinderen al problemen heeft om verbindingen te leggen. In het verleden trainde een clinicus soms niet met een gezin als het woon-werkverkeer bijvoorbeeld te lang was. In dat geval zouden we het gezin moeten overzetten naar een nieuwe aanbieder om het gezin en de arts beter van dienst te kunnen zijn.
Het kind zou dan echter onmiddellijk worden beïnvloed omdat ze al een band met deze arts hebben gevormd en nu opnieuw moeten beginnen, waardoor hun voortgang naar hun doel wordt vertraagd. Door thuis te zijn, wordt continuïteit voor gezinnen zoveel gemakkelijker. Er gebeurt veel achter de schermen en voor sommige gezinnen is het gemakkelijker voor een zorgverlener om naar hen toe te komen dan naar een traditioneel medisch kantoor te gaan. Hierdoor is er minder risico dat u een nieuwe provider moet zoeken als zich onverwachte gebeurtenissen voordoen.
Heb je het gevoel dat de kinderzorg thuis over het hoofd wordt gezien?
Dit verschilt sterk van staat tot staat. Sommige staten investeren echt in dit dienstverleningsmodel en andere niet. De voordelen van diensten die aan huis worden aangeboden, zijn enorm. In een kliniekomgeving loop je naar buiten, begroet mama en Johnny, neem Johnny mee terug en werk 30 minuten met hem aan de kliniekapparatuur. Je brengt hem terug naar mama in de wachtkamer, vertelt haar waar je vandaag aan hebt gewerkt en dat hij het geweldig heeft gedaan. Zie je volgende week.
Thuis lig je op de grond en werk je samen met Johnny aan het trekken om op zijn bank te gaan staan, en help je hem te leren de trap op te kruipen. Mama is de hele tijd bij je. Je laat mama zien: “Plaats je handen net boven zijn heupen en geef een kleine lift. Goed werk! Gewoon zo. Als hij dat nu kan oefenen terwijl jullie allemaal spelen of tv kijken, zal hij het binnen de kortste keren zelf doen.
Alleen al aan dit ene voorbeeld kun je zien hoe het werken in de natuurlijke omgeving van het kind met het gezin een game changer is. Deze kinderen boeken sneller vooruitgang in de richting van hun doelen, waardoor ze op een heel ander ontwikkelingstraject terechtkomen.
Wat heeft bijgedragen aan de groei van het bedrijf?
Solace is succesvol omdat we gefocust zijn op de juiste dingen. We zijn gericht op onze medewerkers en de zorg voor hen.
Als clinicus ken ik het hart van clinici en ons team. Ze willen allemaal de allerbeste zorg bieden aan hun patiënten. Om dat te kunnen doen, moet ik voor ze zorgen. Het is onze taak om alle belemmeringen waarmee ze worden geconfronteerd weg te nemen, zodat ze kunnen doen waar ze van houden, waarvoor ze naar school zijn gegaan, en dat is onze gezinnen dienen. Alles wat we doen is hier gefocust. Die laserfocus manifesteert zich op verschillende manieren. We maken gebruik van onze technologie, zoals Skedulo, om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken. We hebben een voertuigprogramma, waarmee we onze clinici een fantastisch mobiel kantoor bieden. We besteden tijd en middelen aan het ondersteunen van ons team, zodat ze het mentorschap, de connecties en de kansen hebben om hun carrière verder te ontwikkelen.
We hebben de vraag en groei van het bedrijf kunnen bijhouden door gebruik te maken van ons technologiepartnerschap met Skedulo. Toen we voor het eerst met hen begonnen te werken, legden we ongeveer 2.000 bezoeken per week af door 120 clinici tot nu 13.000 bezoeken per week en 800 clinici.
Wat zijn de volgende stappen? Hoe ziet een driejarig vooruitzicht eruit voor het bedrijf?
Ik denk dat Solace nog maar net begint.
Er zijn meer kinderen dan ooit die onze hulp nodig hebben. We zijn van plan te blijven investeren in ons team en ons platform, zodat we steeds meer gezinnen kunnen blijven bereiken in de staten die we momenteel bedienen, en ook nieuwe gemeenschappen in nieuwe staten kunnen bedienen.
We kijken ook naar manieren om onze armen holistischer om onze families te slaan. We hebben onlangs een nieuwe servicelijn toegevoegd in Colorado – Family Caregiver Services – die we ook willen blijven uitbreiden, evenals onze School Based Services Division in Portland, Oregon. Ik geloof echt dat we bij Solace iets unieks en speciaals te bieden hebben en ik kijk ernaar uit om dat centraal te houden in de organisatie naarmate we meer clinici toevoegen en meer gezinnen van dienst zijn.